Nyt kun olen
virallisesti ilmoittanut olevani ehdolla vain Suomen partiolaisten hallituksen
ohjelmatoiminnanalasta vastaavaksi jäseneksi, on aika laittaa
partiokasvatuksellinen patarumpu soimaan ja kertoa omia mielipiteitäni tästä
toiminnanalasta. Nämä ovat asiat niin kuin minä ne tällä hetkellä näen, mutta
älkää hetkeäkään luulko, etten tarpeeksi hyvillä perusteluilla olisi valmis
niistä joustamaan. Vinkiksi hyvälle perustelulle voin antaa alkusanat:
"Lasten ja nuorten kasvun kannalta olisi parempi, että..."
1.
Partiotoiminnan keskiössä on oltava vain ja ainoastaan lasten ja nuorten kasvu
kohti partion päämäärää.
Tämänhän
pitäisi olla selviö, eikö? Miksi me emme sitten rakenna kaikkea toimintaamme
tämän periaatteen ympärille? Mikäli minut valitaan Suomen Partiolaisten
hallitukseen, tulen kaikin käytettävissä olevin keinoin levittämään
partiokasvatuksen pitkät ja tarttuvat lonkerot jokaiselle toiminnanalalle.
Voisi sanoa muiden toiminnanalojen olevan "mulla töissä". Toki
mihinkään uuvuttavaan muiden hommien näätimiseen en tule lähtemään enkä pyrkiä
muutokseen ulkoapäin, vaan pyrin saamaan kaikkia näkemään etuja joita
saavutetaan partiokasvatuksen aktiivisemmalla huomioonottamisella sekä
tarjoamaan siihen avuksi resursseja.
Toki myös oma
pää pitää olla puhtaana partiokasvatuksen saralla. Ohjelmatoiminnan osalta tämä
tarkoittaa termistä ”Ohjelma” luopumista. Se sisältää jo lähtökohtaisesti
oletuksen, että lasten ja nuorten toiminta on jotain erikseen järjestettävää,
jolla pahimmillaan vain pidetään heidät kiireisinä jotta selvitään tästä
koloillasta/viikonlopusta/leiripäivästä/aikuiset pääsevät tekemään sitä mitä
tulivat leirille tekemään. Jotta tässä ei tapahtuisi mitään kontekstista irrotuksia,
selvennän aikuisen roolin tässä kohtaa: Aikuisen tehtävänä partiossa on toimia
lasten ja nuorten toiminnan mahdollistajana. Tämä lause sisältää kuitenkin
oletuksen, että partiossa edetään AINA lasten ja nuorten toiminnan ehdoilla.
Aikuisen etu ei saa siis mennä lapsen ja nuoren kasvun toteutumisen edelle.
Virtaviivaistamalla nykyisen ohjelmatoiminnanalan kasvatustoiminnanalaksi,
muodostamme selkeämmän toimintakentän koko partiokasvatuksen toteutumiselle.
2.
Toiminnanalan järjestäytyminen
Mikäli minut
valitaan ohjelmatoiminnanalaa luotsaamaan, saan ryhtyä siihen siltä kannalta
onnellisessa asemassa että se on täynnä motivoituneita ihmisiä jotka onnekseni
jakavat pitkälti samoja ajatuksia partiokasvatuksesta kuin minäkin. Tällä
hetkellä resurssit ovat jaettuna nähdäkseni aika teennäiseen kahtiajakoon Ohvan
ja Pohken välille, jotka kuitenkin käsittelevät usein asioita ristiin ja
törmäävät tilanteisiin joissa heille suunnattu asia vaatisi toisen
osallistumista päätöksentekoon. Tehtävien jakautuminen on myös yksi merkittävä
tekijä siinä, miksi Suomen partiolaisten hallituksen ohjelmatoiminnanalasta
vastaavan jäsenen pesti on suorastaan epäinhimillinen. Ketä voidaan
vapaaehtoisesti edellyttää johtamaan yhtä valiokuntaa (Ohva), yhtä toimikuntaa
(Pohke), osallistumaan hallitustyöskentelyyn täysipainoisesti ja vastaamaan keskusjärjestön
suurista projekteista (esim. seuraava suurleiri)?
Kasvatusvaliokunnassa
yhdistyisivät Ohvan ja Pohken tehtävät siltä osin kuin niitä on asiakkaan
(piiri, yksittäinen partiolainen) kannalta perusteltua säilyttää
keskusjärjestötason toiminnassa. Pohke on jo tehnyt loistavan sisäisen
työnjakonsa ja Ohvan osalta luopuisin hyvinkin teennäisestä ikäkausittaisesta
tehtävänjaosta. Teennäinen se on siltä osin että ikäkausijohtajien pestit ovat
täysin erikokoisia. Säilyttäisin niistä vain vaeltajaohjemajohtajan pestin,
sillä vaeltajat ovat ikäkausi, jolla fokus on jo lähtökohtaisesti koko Suomen
laajuinen ja vahvasti kansainvälisesti suuntautuva - kansallinen vaeltajuuden
"omistajuus" on siis tarpeen. Kasvatusvaliokunnan pesteistä yksikään
tehtävä ei ole niin pieni ettei se olisi pestatun henkilön pääpesti partiossa,
eikä pesteissä ole myös enää niin selkeitä raja-aitoja vaan isompia
kokonaisuuksia otetaan haltuun verkostomaisesti enemmän tai vähemmän pysyvästi
muodostettavissa pienryhmissä tai pareittain kokoontuvissa yksiköissä, jotka
ottavat etenkin kasvatusvaliokunnan sidosryhmiltä ja ulkopuolelta tulevat uudet
tehtävät hoitaakseen, siirtääkseen ne joko a) kasvatusnäkökulman tuomisen
jälkeen toimeenpantavaksi toiselle toiminnanalalle b) piirien ohjelmaohjaajille
/ kasvatuksesta vastaavalle elimelle tuotuaan niihin keskusjärjestön näkökulman
c) pysyväksi osaksi kasvatustoiminnanalaa keskusjärjestössä d) hoitavat asian
"pois päiväjärjestyksestä" projektiluontoisesti. Tämä prosessi on jatkuvaa
ja koskee käytännössä kaikkia asioita joita ei ole valmiiksi suunniteltu olevan
osana keskusjärjestön kasvatustoimintaa.
3.
Toiminnanalan tehokkuus, ohjelmatapahtumat piireihin
Uuden
kasvatusvaliokunnan tehokas toiminta ja olennaisiin asioihin keskittyminen ovat
uskoakseni tie menestykseen. B-P spirit varjelkoon meitä mikromanagerointiin
suistumiselta! Jotkin toiminnot, joita on aiemmin pidetty keskusjärjestön
vastuulla, on "ulkoistettava" tehokkaan toiminnan nimissä. Nyt alan
varomaan sanojani, sillä asioita jollain tarkkuudella eriteltäessä on vaara
erään torstaisin keittomuodossa nautittavan palkokasvin ajautumisesta sille
kuulumattomaan paikkaan. Älä huoli, en minä vihaa juuri sinua, tai sinun
edustamaasi asiaa X. Haluan vain, että se hoidetaan vähintäänkin yhtä hyvin
kuin tähän asti ja keskusjärjestön kannalta tehokkaimmin, jotta siellä voi
keskittyä olennaisiin asioihin.
Keskusjärjestö
ei ole mikään ohjelmatoimisto. Oletukseni on, että kukaan ei päädy
keskusjärjestöpestiin koska siellä tehdään ohjelmatapahtumia. Ohjelmatapahtuma
on 7-22 -vuotiaille järjestettävä tapahtuma, joka tähtää tiettyihin nimettyihin
kasvatustavoitteisiin toteuttamalla partio-ohjelmaa tapahtumassa.
Keskusjärjestön järjestämä ohjelmatapahtuma on sellainen, johon piireillä tai
lippukunnilla ei ole resursseja tai osaamista järjestääkseen sellaisen
ohjelmatapahtuman, joka on tarpeellinen kyseessä olevan ikäkauden kasvun
toteutumiselle. Keskusjärjestön ohjelmatapahtumat tulisi lähtökohtaisesti olla
kokoluokaltaan sellaisia, että niillä saavutetaan merkittävä vaikutus
partiolaisen kasvuun kohti aktiivista ja itsenäiseen ajatteluun rohkaistua
yhteiskunnan jäsentä. Käytännössä tällaisia ohjelmatapahtumia ovat vain
suurleirit. Ne ovatkin keskusjärjestön kannalta tehokkaita tapoja vaikuttaa
koko Suomen partiokasvatukseen kertaheitolla.
Käytännössä
puhun nyt siis samoajien Explo-tapahtumasta, jolle haettaneen edelleen johtajaa
(tavoitteeni on ympätä se osaksi suurjuhlia), VaeltajaVisiosta ja
VaeltajaValtakunnasta. Kuten aiemmin mainitsin, vaeltajaikäkausi vaatii
kansallista haltuunottoa, mutta ohjelmatapahtumien kautta se toteutuu kovin
huonosti kunnes massat alkavat olla niissä niin suuria, etteivät piirit kykene
niitä järjestämään. Tällöinkin suosisin piirien yhteistyötä keskusjärjestön
järjestämisvastuun sijaan. Monet piirit järjestävät jo muutenkin
vaeltajatapahtumia vuosittain, mikäli halutaan yhdelle antaa jokin kansallinen
vaeltajasymboli ja sanoa "Tämä on nyt se Valtakunnallinen
Vaeltajatapahtuma" niin sitten voidaan toimia niin. Yksi kysymys jota
selvitämme varmasti, on että kuinka tarpeellista tällaisen tapahtuman järjestäminen
valtakunnallisesti ylipäänsä on? Tuoko valtakunnallisuus mukanaan jotain
kasvatuksellista jota ei saavuteta piiritasolla tai piirien yhteistyönä? Vai
onko se vain jotain joka on keksitty ohjelmauudistuksen aikana ja sen
perusteella lähdetty rakentamaan koko järjestelmää, pohtimatta alkuunkaan että
Miksi?
4. Jäykästä
ohjelmakäsityksestä joustavaan ja laadukkaaseen partiokasvatukseen
Olin itse
tekemässä ohjelmauudistusta, joten käsitellessäni seuraavassa ohjelmauudistusta
kyseessä on nähdäkseni kohtalaisen valistunut näkökulma ohjelmauudistuksen
tuomaan ohjelmakäsitykseen.
Ohjelmauudistusta
tahkottiin hyvällä draivilla eteenpäin ja varsin nopealla aikataululla.
Ikäkausiprojektiryhmät olivat erilaisin resurssein varustettuja, minun
edustamani ryhmä oli jatkuvasti hyvässä henkilöstömäärässä ja se näkyy myös
työn tuloksessa: Tarpojaohjelma on aktiviteettirikkain ja joskin myös
monimutkaisin kokonaisuus partio-ohjelmassa. Toiset ikäkaudet eivät olleet näin
suotuisassa asemassa ja joissakin kohtaa jouduttiin käyttämään oikopolkuja,
kuten päätöksessä jättää taitomerkit seikkailijaikäkauden käyttöön. Yhteistyö
ikäkausien välillä toimi aluksi ja paperilla hyvin, ja sanoisin että
matriisiorganisaatio onnistui luomaan sellaisen ohjelman kuin mitä varten se
oli rakennettu. Valitettavasti ohjelman yhtenäistäminen ja selkiyttäminen
jäivät varsin heikolle pohjalle. Sitä tarkoitusta palvelemassa olleet
ohjelmauudistuksen yhteiskokoukset kuluivat muihin asioihin, jotka sinänsä
olivat myös tärkeitä. On syytä muistaa kuinka mullistavasta askeleesta oli kyse
ja tekemistä riitti sen mukaisesti. Lopputuloksena oli melko epäyhtenäinen paketti,
joka kärsi valitettavasti keskittymiskyvyn tai tahtotilan herpaantumisesta
loppumetreillä ja viimeistely sekä jalkautus jäivät puolitiehen. Tuloksen voi käydä katsomassa osoitteessa ohjelma.partio.fi
Ohjelmauudistuksen
jälkeen (ja jo aikana sitä ennen, olihan tässä menty nk. perse edellä puuhun
kun ensin uudistettiin järjestön hallinto ja koulutusjärjestelmä, sitten vasta
itse päätuote (ohjelma) joka väistämättä joutui sopeutumaan aiempiin
päätöksiin) ohjelmatoiminnanalaa alettiin viedä vahvasti ja oikeutetusti kohti
ohjelmauudistuksen määrittämää mallia. Mutta onko se malli täydellinen, ja onko
se ainoa oikea? Mikä siitä mallista on niin luovuttamatonta, että ilman sitä ei
voida enää kutsu partiota partioksi? Sillä sitähän partio-ohjelma on. Ainoa
asia joka erottaa meidät mistä tahansa muusta lasten ja nuorten toiminnasta
löytyy partiokasvatuksen kontekstista.
Uskallan tehdä
sen rohkean tempun, että luopuisimme yhdestä ohjelmamallista, jonka perusteella
partio näyttäytyy. On kliseistä tavoitella sitä, että partion laatulupaus pitää
koko maassa kun meillä ei ole mitään laatua eikä keinoa seurata laadun
toteutumista. Käytännössä lippukunnissa tehdään niin kuin parhaaksi nähdään ja
hyvä niin. Keskusjärjetön tulee voida asettaa rajat minkä mukaan toimintaa voi
kutsu laadukkaaksi partiotoiminnaksi eikä vain joksikin huivikaulaisten
ihmisten metsässäjuoksenteluksi. Tämä ei tarkoita ettei keskusjärjestöllä olisi
edelleen Johtajankansion tapaista joka kolon nurkasta löytyvää referenssiopusta
ja esimerkkiä siitä, millaisia aktiviteetteja tekemällä taatusti
kasvatustavoitteet toteutuvat, se on jatkossakin yksi keskusjärjestön
tuottamista tuotteista.
Se mitä
haluaisin nähdä tapahtuvan, on kaikkien niiden lippukuntien hyvien
aktiviteettien ja viisaiden partiojohtajien hienojen ideoiden kerääminen yhteen
paikkaan kaikkien käytettäväksi. Todellisesti avoimelle ohjelmapankille on
todellinen tarve. Hyvät aktiviteetti-ideat tulisi voida laittaa muidenkin nähtäville
keskusjärjestön ylläpitämän palveluun. Muut käyttäjät arvioisivat
ohjelmapankkiin syötettyä aktiviteettia, kehittäisivät sitä paremmaksi ja
toivottavasti aktiviteettivirta olisi niin vuolas että ohjelmapankkia
moderoimaan tarvittaisiin yhden työntekijän täysi työpanos. Työntekijän tehtävä
olisi arvioida aktiviteetteja kasvatustavoitteiden ja partiomenetelemän
toteutumisen pohjalta. Näillä tiedoilla toteutuisi minun jo
vartionjohtaja-ajoillani syntynyt unelma: Palvelussa saisi luotua valmiin
syksyn/kevään toimintasuunnitelman syöttämällä sinne tietynlaisia painotuksia
kasvatustavoitteille ja partiomenetelmän osille - kuitenkin siten että pitkällä
juoksulla kaikkien osien pitää toteutua. Tässä kohtaa on helppo päästää mopo
karkaamaan käsistä ja miettiä mitä kaikkea voisikaan saavuttaa toimivan
ohjelmapankin ja jäsenrekisterin integraatiolla: Virtuaalinen
suoritusmerkkikokoelma, aktiviteettien suoritusohjeet vartionjohtajan
älypuhelimeen, retkille ilmoittautumiset älypuhelimella.. mahdollisuudet ovat
käytännössä loputtomat!
Palatakseni
vielä toiminnan laatuun: Sitä seurataan lippukuntien laatukriteereillä jotka
perustuvat partiokasvatuksen osalta partiomenetelmän ja kasvatustavoitteiden
toteutumiseen sekä joihinkin tiettyihin ohjelman toteutumiseen liittyviin
käytäntöihin, jotka katsotaan oleellisiksi partiokasvatuksen kannalta mutta
eivät sisälly partiomenetelmään. Tällaisia olisivat esimerkiksi
vartionjohtajien ikävaatimusten noudattaminen ja vaeltajien
vaelluskartan/vastaavan teko. Seuranta tapahtuu pääasiassa vartionjohtajan tai
aikuisen jäsenrekisteri/ohjelmapankki-järjestelmään syöttämien tietojen
perusteella, mutta oleellinen tekijä olisi myös alueellinen ohjelmaohjaaja. Oi
kyllä, mielestäni aluetyö tulisi nykymuodossaan lakkauttaa ja siirtää resurssit
osaksi kasvatustoiminnanalaa ja koulutus-, kohta aikuistoiminnanalaa. Muilla
toiminnanaloilla olisi sitten muita kriteerejä, joiden toteutuessa lippukunta
voisi saada LaatuLippukunta (R) -tunnustuksen!
Siinä
pääpiirteittäin näkemykseni siitä, millaista kasvatustoiminnanalan pitäisi
olla. Kuinka realistisia jotkut näkemykset ovat, sen aika näyttää. Ei yksikään
tätä maailmaa muuttanut johtaja ole ollut visioissaan vallitsevan tilanteen
orja, enkä sitä ole minäkään.
Ugh! Hyvää shittiä. KJ:n tulee keskittyä siihen, mitä ei ole työnjaollisesti järkevää piirien tehdä ja vice versa. Samoajien ja vaeltajien ohjelmatapahtumat ovat ja tulevat todennäköisesti aina olemaankin kokoluokaltaan sellaisia, että käytännössä piiri kuin piiri saa ne aikaiseksi - tehdäähän SM-kisojakin jopa yhden lippukunnan voimin, joissa "toimitsijoita" tarvitaan kuitenkin ihan kertaluokkaa eri määrä kuin yhdessä osoitteessa pidettävään tapahtumaan. Sen sijaan ohjelman/kasvatuksen kehittämistä ja tukemista ei voi/kannata siirtää yksin piirien vastuulle niin kuin nyt on tehty.
VastaaPoistaErityisen tärkeänä pitäisin partio-ohjelman käytettävyyden parantamista. Tykkään puhua nykyisestä partio-ohjelmasta loistavana insinöörityönä, mutta käytettävyys on shaisse ja mutta markkinointiaspekti puuttuu saati että tuote yhtään itse myisi itseään. Vrt. vanhan ohjelman suorituskirjan käteen saatuaan hölmömpikin todennäköisesti heti tajusi mitä nyt kuuluisi tehdä. Etenkin tarpojaohjelman ongelma on se, että homma vaatii yleensä luokkaa parin tunnin auki selittämisen ennen kuin kenelläkään on mitään käryä mitä pitäisi tehdä.
Kiertäessäni kouluttamassa partio-ohjelmaa lippukunnille törmäsin useampaan tapaukseen jossa johtajisto päivitteli tarpoja-ohjelman huonoutta: "vanhassa suorituskirjassa sentään kerrottiin että opetelkaa käyttämään kompassia ja yleisimmät karttamerkit. Nyt aktiviteettikortissa lukee vaan että suunnistus 1 ja suunnistus 2". He eivät siis edes tienneet että tuon valtavan sinisen salkun väliin kätkeytyy aktiviteettien nimille hieman syvempiä merkityksiä...
Hyvä käyttöliittymä on mahdollisimman pitkälle intuitiivinen/tuttu jostain muusta yhteydestä eikä vaadi/vaatii mahdollisimman vähän selittämistä. Uskon, että loppupeleissä aika pienillä asioilla voitaisiin ottaa isoja harppauksia partio-ohjelman käytettävyydessä muuttamatta varsinaisesti itse aktiviteettien sisältöä/ohjelman muotoa.